Tlačové správy
Správa zverejnená 11. 12. 2023
Zmena v reportovaní komerčnej cieľovej skupiny od 01.01.2024
Na základe zverejnených informácií z obchodných politík Markíza Group a JOJ Group pre rok 2024 pristúpi PMT k zmene v reportovaní komerčnej cieľovej skupiny z Ind 12-54 vrátane hostí na Ind 13-55 vrátane hostí od 01.01.2024. Dáta za rok 2024 tak bude trh reportovať v tejto novej komerčnej cieľovej skupine. Reportovanie roku 2023 do ročeniek a výkazov bude prebiehať v pôvodnej komerčnej cieľovej skupine.
Správa zverejnená 5. 9. 2022
Zmena metodiky - neidentifikovaná sledovanosť (unmatched)
Na základe dlhoročného monitorovania vývoja neidentifikovanej sledovanosti a po vyhodnotení deklaratívneho výskumu na paneli požiadala Metodologická komisia PMT (MK PMT) spoločnosť Kantar Slovakia, ako realizátora výskumu, o zabezpečenie úpravy metodiky výskumu od 5.9.2022.
Takouto zmenou metodiky nepríde k žiadnej zmene sledovanosti alebo zásahu na našom trhu obchodovaných reportovaných staníc.
Súčasťou peoplemetrového projektu je okrem výskumu a merania reportovaných staníc aj meranie iných staníc, ktoré sú zaradené a reportované v samostatných balíčkoch. Identifikácia televízneho obsahu, ktorý domácnosť sleduje prebieha prostredníctvom zvukovej stopy (vzorky) technológiou audiomatchingu, ktorá následne priradí TV obsah ku konkrétnej televíznej stanici.
Takýmto spôsobom sa pre náročnosť spracovania meria v súčasnosti približne 132 staníc a ďalších 7 je v testovacom meraní. V prípade ak nepríde k identifikácii obsahu, ktorý domácnosť sleduje na svojom televíznom prijímači je takáto sledovanosť označená ako neidentifikovaná sledovanosť a stáva sa súčasťou balíčka ostatných staníc.
Neidentifikovaná sledovanosť však obsahuje okrem sledovania televízneho obsahu aj používanie TV prijímaču na iné aktivity, ako je napríklad prehrávanie rôzneho typu online videa, či už priamo ako TV pripojená k internetu, prípadne prostredníctvom tabletu alebo smartfónu, hrania hier, prezerania fotiek, púšťania hudby alebo počúvania rádia.
Na základe deklaratívneho výskumu na celom paneli sa zistilo, že takmer 15.7% sledovanosti tvoria aktivity, ktoré nesúvisia s TV obsahom, preto sa MK PMT dohodla na úprave metodiky zaraďovania časti unmatched sledovanosti do celkového TotalTV (TTV) Ratingu trhu .
Úprava metodiky vychádza z vyššie spomínaného výskumu a rozdelenia unmatched sledovanosti na dve samostatné časti a to: unmatched sledovanosť, ktorá súvisí s televíznym obsahom a zostane súčasťou TTV Ratingu a unmatched sledovanosť, ktorá nesúvisí s TTV Rtg a bude odstránená z TTV Rtg. Výsledná unmatched sledovanosť bude každý deň naďalej daná reálnou aktivitou panelistov, ako tomu bolo aj doteraz.
Vstupné údaje pre výpočty a realizáciu tejto novej metodiky sa budú priebežne počas roka aktualizovať, minimálne však raz ročne v každej domácnosti, aby zostala zachovaná kvalita dát.
Zmena sa prejaví v úprave TTV Ratingu trhu, ktorý sa zníži o časť, ktorá nesúvisí s televíznym obsahom a balíčka ostatných staníc, pričom samostatné stanice, ktoré sa nachádzajú v tomto balíčku nebudú zmenou dotknuté, okrem unmatched sledovanosti, ktorá sa nachádza práve v tomto balíčku.
Výsledkom bude úprava, ktorá zabezpečí zreálnenie sledovanosti televízneho obsahu a zlepší kvalitu dát. Rovnakú zmenu metodiky by spôsobilo aj zavedenie merania online videa a televízneho obsahu, o ktorom sa v súčasnosti intenzívne diskutuje.
Správa zverejnená 3. 3. 2021
TAM PROJEKT 3 (2022-2030)
PMT vybralo z výberového konania v novembri 2020 ako realizátora merania TAM pre nasledujúce obdobie opätovne spoločnosť Kantar Slovakia a podpísalo s ním Memorandum o porozumení dňa 2.2.2021. Výberového konania sa zúčastnili traja uchádzači. Nová zmluva na výskumný projekt bude podpísaná na osemročné obdobie do mája 2030. Nový príplmetrový projekt priniesol zmeny v najmodernejšom spôsobe merania prostrednícvom zariadenia Peoplmeter 7, ktoré Slovensko nasadilo do ostrého merania ako prvá krajina na svete. Rozsah panelu domácností sa nezmenil. a zostal 1200 domácností netto, Súčasne sa v novom projekte upravil systém spracovania dát prostredbíctvom nového cloudového systému Atria.
Projekt je škálovateľný a pripravený pre meranie online video sledovanosti a tiež online audio počúvanosti. Možnosťou je doplnenie sledovanosti a počúvanosti mimo domov.
Výber domácnosti, rozmiestnenie píplmetrov v domácnostiach stále podliehajú utajeniu aby bola zabezpečená reprezentatívnosť panela. Do projektu boli zapracované aj odporúčania z dvoch predchádzajúcich auditov.
Štandardom projektu zostala možnosť merania oneskorenej sledovanosti na 7 dní (Time Shift View a VOSDAL). Digitálne vysielanie je merané prostredníctvom audiomatchingu. Do projektu pribudlo tiež meranie sledovania televízie prostredníctvom PC, ktoré sa meria novou technológiou (VirtualMetrom). K dispozícii sú tiež online dáta.
Správa zverejnená 15. 4. 2020
Koronavírus mení sledovanosť televízie: Marec bol historicky najsledovanejším mesiacom
Pandémia Koronavírusu a prijímané opatrenia zo strany vlády na Slovensku spôsobili prudký nárast sledovanosti televízneho vysielania. Marec bol mesiacom s najvyššou sledovanosťou v histórii merania televízie (od roku 2004). Predbehol dokonca aj tradične najsledovanejší december.
Televíziu denne počas mesiaca marec sledovalo v priemere viac ako 1 milión divákov, pričom sledovanosť narastala priebežne s prijímanými opatreniami zo strany Vlády SR. Najväčší rozdiel oproti roku 2019 zaznamenali merania medzi 16. a 29. marcom, kedy Slováci sledovali televíziu viac ako 5 hodín denne. „Vysoký nárast sledovanosti registrujeme najmä u detských divákov. V druhej polovici marca stúpla sledovanosť detí v porovnaní s rokom 2019 až dvojnásobne, a to rovnako v dopoludňajších hodinách aj podvečer,“ povedal Andrej Vallo, country leader Media Division spoločnosti Kantar Slovakia.
Výrazne stúpla sledovanosť spravodajstva
Aktuálna situácia ohľadom šírenia epidémie koronavírusu sa prejavila aj na druhu relácií, ktoré Slováci v poslednom období sledovali najviac. „V uplynulých štyroch týždňoch sa priemerná týždenná sledovanosť spravodajských relácií v minútach v porovnaní s rovnakým obdobím v minulom roku zdvojnásobila,“ vysvetlil Vladimír Fatika, executive director spoločnosti PMT. Do meraní boli zahrnuté aj Veľkonočné sviatky, kedy aj napriek peknému počasiu, diváci televíziu sledovali o hodinu viac ako minulý rok.
Podobný nárast sledovanosti pozorujeme aj v iných krajinách
Prudký nárast sledovanosti v Číne sa zhoduje s prijatými opatreniami zákazu vychádzania a sviatkami čínskeho nového roku a postupne s uvoľňovaním obmedzení sa vracia na úroveň ako v roku 2019. Rovnako aj vo väčšine krajín Európy pozorujeme, že s pribúdajúcimi opatreniami sa sledovanosť televízneho vysielania zvyšuje.
Nárast na Slovensku, v Španielsku a Turecku dosahuje až 100 minút denne, kým hlavne v Nórsku a Dánsku sa sledovanosť v prvých dňoch po prijatí opatrení zmenila len minimálne.
Zdroj dát: PMT/Kantar Slovakia
Správa zverejnená 7. 2. 2019
TAM PROJEKT 2 (2010-2022)
PMT vybralo z výberového konania v apríli 2009 ako realizátora merania pre nasledujúce obdobie opätovne spoločnosť TNS SK. Výberového konania sa zúčastnili traja uchádzači. Nová zmluva na výskumný projekt je podpísaná na päťročné obdobie od 1. februára 2010. Nový príplmetrový projekt priniesol zmeny vo veľkosti panela, ktorý sa rozšíril na 1200 domácností netto, čím prispel k zlepšeniu štruktúry vzorky a zvýšeniu presnosti merania a možnosti zíkavať relevantné údaje o cieľových skupinách s menším zastúpením v populácii SR. Súčasne sa v novom projekte upravil systém získania opory výberu a zavádzací výskum bol realizovaný zvýšenými vzorkami kontinuálneho (kalibračného) výskumu.
Výber domácnosti, rozmiestnenie píplmetrov v domácnostiach stále podliehajú utajeniu aby bola zabezpečená reprezentatívnosť panela. Do projektu boli zapracované aj odporúčania z dvoch predchádzajúcich auditov.
Štandardom projektu sa stala možnosť merania oneskorenej sledovanosti (Time Shift View a VOSDAL). Digitálne vysielanie je merané prostredníctvom audiomatchingu. Do projektu pribudlo tiež meranie sledovania televízie prostredníctvom PC, ktoré sa meria novou technológiou (VirtualMetrom). K dispozícii sú tiež online dáta.
Zabezpečilo sa tiež testovanie nových technológií (RPD alebo PPM), ktoré môžu zlepšiť meranie sledovanosti.
Projekt bol predĺžený dodatkami až do mája 2022.
Správa zverejnená 31. 1. 2019
TAM PROJEKT 1 (2004-2010)
PMT vybralo z výberového konania v závere roka 2002 ako realizátora výskumu spoločnosť TNS SK. Elektronické meranie sledovanosti televízie na Slovensku spoločnosťou TNS SK bolo zmluvne viazané na obdobie 5 rokov od 15.októbra 2004, pričom v roku 2008, prišlo k predĺženiu zmluvy o 2,5 mesiaca ako dôsledok nákladov spojených so zavedením audiomatchingového merania. Elektronické merače sledovanosti - tzv. píplmetre boli nainštalované v 850 domácnostiach na Slovensku. Domácnosti boli vyberané na základe štandardnej metodiky niekoľkostupňového stratifikovaného výberu s oporou.
Umiestnenie píplmetrov v domácnostiach bolo viazané povinnosťou mlčanlivosti a členovia PMT nemali informácie o ich rozmiestnení aby nebola narušená reprezentatívnosť panela.